Home/Kunstenaars/Martin Bradley

Martin Bradley

Martin BradleyMartin Bradley (1931, Richmond,Surrey, Engeland) is vooral bekend als schilder en beeldhouwer en woont sinds 2008 met zijn Japanse vrouw Tsatsuko in Japan. Zijn schilderkunst is sterk beïnvloed door Japanse en Chinese invloeden, antieke culturen, grotschilderingen, Boeddhisme, symbolisme en kalligrafie leidend tot een eigen cosmopolitische stijl die doet denken aan Miró, Klee en COBRA.

Bradley wilde als kind al kunstenaar worden maar werd hierin kort gehouden door een strenge voogd. Als veertienjarige monsterde Bradley daarom aan op een passagierschip op de route Zuid-Amerika als ‘cabin boy’. Hier begon hij portretten te schilderen van mede-opvarenden. Eenmaal terug in Engeland besloot hij literatuur, kunstgeschiedenis en Oosterse talen te studeren in Londen. Al snel volgde hij de literaire groep “Angry Young Men” en kreeg de bijnaam ‘Rimbaud van Soho’ met zijn losbandige levensstijl. In de jaren ’50 werden zijn schilderijen geexposeerd bij galeries: Gimpel Fils, Gallery One van Victor Musgrave en Redfern Gallery in Londen. In de jaren ’60 exposeerde hij meermaals in de Galerie Rive Gauche van Rudolphe Augustinci in Parijs (bekend van o.a. Max Ernst, Tanguy, René Magritte, Dubuffet, Asger Jorn en Corneille). Augustinci promootte zijn werk langere tijd in Europa terwijl Musgrave hetzelfde deed in Engeland.

In 1958 ontving Bradley een stipendium en vertrok voor drie jaar naar Brazilië. In 1961 sloot hij zich kort aan bij het Vreemdelingen Legioen. Vanaf 1962 reisde hij zo’n tien jaar rond de wereld en ontmoette zijn Japanse vrouw Tsatsuko. In 1968 reisde hij door India en Nepal om zich te verdiepen in Boeddhistische cultuur en met name de schilderkunst. Bradley spreekt tien (meest Aziatische) talen, bekeerde zich tot het Boeddhisme en woonde in meerdere landen waaronder Italië en Frankrijk (Parijs) en Ibiza alvorens in 1989 België te settelen. In 2008 verhuisden ze definitief naar Japan.

‘My painting tends to evoke the essence of an object, an emotion real or imaginary. For me the world is composed of a long series of natural visions inextricably mixed with those of the imagination, and each picture that I make is a crystalisation of these experiences suspended in the long corridor of time.’ 

Martin Bradley over zijn eigen werk

Een van Bradley’s bekendste werken is zijn ‘Chess set’ uit 1991 bestaande uit sculpturen van Murano kristalglas als een hommage aan het beroemde glazen schaakbord van 4 bij 4 meter ‘The immortal’ van Egidio Constantini en Max Ernst.

De ‘Chess set’ van Bradley werd vervaardigd in samenwerking met de glasstudio Berengo op het eiland Murano en tentoongesteld in de vertrekken van de Doge in het Palazzo Ducale. Na dit vroege succes slaagde de glasstudio erin tal van wereldberoemde contemporaine kunstenaars over te halen mee te werken aan het combineren van Murano glas en moderne kunst. Onder deze kunstenaars bevinden zich grootheden als: Ai Wei Wei, Javier Perez, Ron Arad, Zaha Adid en Tony Cragg. Bradley’s ‘Chess set’ vormde hierin een doorbraak voor de glasstudio.

Bradley’s werk wordt verzameld door bekende Britse verzamelaars zoals: Sir Ronald Premrose, Sir Herbert Read en Dame Barbara Hepworth. Werk van Bradley is opgenomen in vooraanstaande collecties zoals die van het Museum Of Modern Art (MoMa), New York, The British Museum, Londen, Tate Gallery, Londen, Chicago Art Institute, Chicago, Museu de Arte Moderna, São Paulo en de Peggy Guggenheim Foundation, Venetië.

Ga naar de bovenkant